Spektakl "Szepty"

Teatr Krzyk

 Szepty

 

Reżyseria, scenariusz: Marek Kościółek

Obsada: Katarzyna Wrzosek, Michał Kropa

Światła: Bartosz Ciosek

 


W konstelacji zdarzeń widzimy młodych ludzi starających się utorować sobie własną drogę życia. Szepty szepczą o wielkiej potrzebie akceptacji i miłości, o tym, że słowa są ważne w naszym życiu, szepty krzyczą, są manifestem. Inspiracją do spektaklu stały się wydarzenia w gdańskim gimnazjum, gdzie 14 letnia Ania popełniła samobójstwo.


Dotychczasowe nagrody:

 

I miejsce na Ogólnopolskiej Biesiadzie Teatralnej w Horyńcu Zdroju - 2007

Nagroda „Offeusza” przyznana przez czytelników „Gazety Wyborczej” dla najlepszego spektaklu XVII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta w Poznaniu – 2007

Wyróżnienie na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych - 2007

I nagroda Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku - 2007

Grand Prix Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego w Teresinie – 2007

II nagroda na III Ogólnopolskim Festiwalu Małych Miejsce na XIII Ogólnopolskim Festiwalu Teatralnym „Słodkobłękity” w Zgierzu – 2007h Form w Ostrołęce - 2007

Wyróżnienie na IX Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Autorskich „Windowisko” w Gdańsku

Nagroda Forum Młodych podczas XV Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego w Andrychowie - 2008

Nagroda za bardzo dobrą pracę z aktorami dla Marka Kościółka podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego w Ostrowie Wielkopolskim – 2007

II miejsce na Ogólnopolskim Festiwalu Teatralnym w Wejcherowie – 2006 (pokaz przedpremierowy)

Nagrody aktorskie dla Katarzyny Wrzosek oraz Michała Kropy podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego w Ostrowie Wielkopolskim oraz na Festiwalu „Odeon” w Andrychowie

Nagroda aktorska dla Katarzyny Wrzosek w Wejherowie, Zgierzu, Tychach oraz Rybniku.

 



 
Spektakl „Szepty” zdobył dotychczas następujące nagrody:

  • I miejsce na Ogólnopolskiej Biesiadzie Teatralnej w Horyńcu Zdroju - 2007
  • Nagroda „Offeusza” przyznana przez czytelników „Gazety Wyborczej” dla najlepszego spektaklu XVII Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta w Poznaniu – 2007
  • Wyróżnienie na Łódzkich Spotkaniach Teatralnych - 2007
  • I nagroda Festiwalu Sztuki Teatralnej w Rybniku - 2007
  • Grand Prix Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego w Teresinie – 2007
  • I Miejsce na XIII Ogólnopolskim Festiwalu Teatralnym „Słodkobłękity” w Zgierzu – 2007
  • II nagroda na III Ogólnopolskim Festiwalu Małych Form w Ostrołęce - 2007
  • Wyróżnienie na IX Ogólnopolskim Festiwalu Sztuk Autorskich „Windowisko” w Gdańsku
  • Nagroda za bardzo dobrą pracę z aktorami dla Marka Kościółka podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego w Ostrowie Wielkopolskim – 2007
  • II miejsce na Ogólnopolskim Festiwalu Teatralnym w Wejcherowie – 2006 (pokaz przedpremierowy)
  • Nagrody aktorskie dla Katarzyny Wrzosek oraz Michała Kropy podczas Ogólnopolskiego Festiwalu Teatralnego w Ostrowie Wielkopolskim
  • Nagroda aktorska dla Katarzyny Wrzosek w Wejherowie, Zgierzu oraz Rybniku.

Recenzje ze spektaklu:

Intuicyjna rozhulantyna
"Szepty" w reż. Marka Kościółka w Teatrze Krzyk w Maszewie. Pisze Łukasz Drewniak w Dzienniku.
«"Szepty" to zbiór kilkunastu etiud. Desperacka zabawa dziewczyny i chłopaka. Spektakl z Maszewa przypomina trochę "Piaskownicę" Walczaka, bo chodzi w nim o zaklinanie świata, dzieciństwa i dorosłości za pomocą gry i zabawy.
Marek Kościółek, były aktor Teatru Brama z Goleniowa, to instruktor teatralny, dla którego od wydawania "genialnych instrukcji" ważniejsze wydaje się słuchanie młodych ludzi. (...) można czytać w ich twarzach, emocjach, pragnieniach jak w podręczniku psychologu. Pracując w Maszewie, Kościółek nie tyle szlifuje licealne talenty, co znajduje pojemną formę dla ich osobistych wypowiedzi. "Szepty" powstały według starych recept na spektakl offowy (collage notek prasowych, tekstów literackich i własnych, wyimprowizowanych na scenie), które nigdy nie zwietrzeją, o ile kolejne pokolenia aktorów będą umiały nasycić je swoją prawdą. Katarzyna Wrzosek i Michał Kropa występują w przedstawieniu pod prawdziwymi imionami. I chyba wiedzą, że weszli w aktorstwo na chwilę. Gra na scenie to dla nich kolejny etap dorastania, może pierwsza próba świadomego wyrażenia siebie Dlatego każdy sceniczny gest zostaje wykonany z taką furią, jakby zaraz po nim miało się skończyć jakieś pierwsze z brzegu nastoletnie życia. Nadruchliwi, rozkrzyczani i rozbiegani aktorzy z Maszewa pojawiają się na scenie po to, żeby wypowiedzieć na głos wszystkie lęki okresu dojrzewania. Uczą się nazywać świat, śmieją się z niego i próbują siebie w nim. Dzieciaki z Maszewa bazgrzą kredą po podłodze, po swoich ubraniach, rękach i nogach. Jakby chciały zapisać wszystko, co czują i czego się nie da tak po prostu wypowiedzieć. Żeby powstał z ich koślawych liter magiczny krąg, który ochroni ich przed złym światem. W poprzednim spektaklu Teatru Krzyk, "Głosach", punktem kulminacyjnym była toruńska historia dręczenia nauczyciela przez grupkę agresywnych uczniów. Kościółek pytał, skąd bierze się ich agresja, złość, rozpacz. Celowo unikał realizmu, reportażu, dokumentu, stawiając na skojarzenia, niedopowiedzenia, współbrzmienie. W "Szeptach", których jedna ze scen została zainspirowana samobójstwem Ani upokorzonej przez kolegów z klasy, też nie ma publicystyki. Aktorka kładzie się na podłodze z rozrzuconymi rękami i nogami, wije się i szarpie, jakby była przytrzymywana przez kilku chłopaków. Krzycząc, robi sobie zdjęcia cyfrowym aparatem z komórki. W tej nieoczekiwanej metaforze szkolna przemoc zyskuje drugie dno. Ujmuje mnie drapieżna autentyczność wpisana w ten maleńki spektakl. Rozhulantyna aktorskiej nadekspresji, która czemuś służy. Nie ma tu miejsca na kalkulacje. Trzeba opowiedzieć o sobie albo teatr się nie zdarzy. Za to lubię ten biedny, demonstracyjnie niemodny, ale przejmująco prawdziwy teatr z Maszewa.»
"Intuicyjna rozhulantyna"
Łukasz Drewniak
Dziennik nr 144/22.06
03-07-2007


 

 

 

Krzyk
Strona główna
Nagrody i osiągnięcia
Gramy
Oferta warsztatowa
Projekty
Edukacja i Animacja
O nas
Spektakle
Repertuar
Zapowiedzi
Archiwum
Pozostałe
Księga gości
Przyjaciele
Galeria
Kontakt
twarz_mod.jpg