Spektakle

W ciągu ponad dwudziestu lat Teatr Krzyk stworzył następujące spektakle: „Głosy” (2004 r.), „Szepty” (2007 r.), „Wydech” (2008 r.), „Nord Stream” (2009 r.), „eksPLoracja” (2011 r.), „Osad” (2012 r.), „To Face” (2015 r.),
„Dobry wieczór, winni czarodzieje” (2016 r.), „Hej, Ty” (2018 r.), „The Great” (2019 r.),
„Jestem (?)” (2023 r.) i „Exit” (2023 r.).

Aktualnie prezentujemy spektakle „Hej, Ty” i „Exit”. W razie zainteresowania zapraszamy do kontaktu.  

Za każdym razem w pracy brał udział inny skład, dlatego każde przedstawienie stanowiło efekt „docierania się do siebie”, wspólnych poszukiwań, wspólnego bycia na scenie i poza nią. W tworzeniu spektaklu zawsze uczestniczyły osoby o bardzo różnym charakterze, temperamencie, doświadczeniui zainteresowaniach, ale zawsze spektakl stanowił autorską, bardzo osobistą wypowiedź grupy. 

 

Trzy pierwsze tytuły: „Głosy”, „Szepty”  i „Wydech” powstały w wyniku pracy Marka Kościółka z kolejnymi grupami warsztatowymi i ugruntowały pozycję Krzyku jako bezkompromisowego, zaangażowanego teatru młodzieżowego i społecznego. 

O „Głosach” Łukasz Drewniak pisał w 2006 r. na łamach „Przekroju”: 

Spektakl „Głosy” ma wszystkie cechy zapisu świadomości pokolenia, które właściwie nie wie, jakie jest. Zasłużenie zgarnął wszystkie możliwe nagrody teatralnego offu. Dawno nie widziałem tak autentycznej wypowiedzi pokoleniowej, wściekłości na siebie i świat.


Ten sam krytyk pisał rok później o „Szeptach”:
Ujmuje mnie drapieżna autentyczność wpisana w ten maleńki spektakl. Rozhulantyna aktorskiej nadekspresji, która czemuś służy. Nie ma tu miejsca na kalkulacje. Trzeba opowiedzieć o sobie albo teatr się nie zdarzy. Za to lubię ten biedny, demonstracyjnie niemodny, ale przejmująco prawdziwy teatr z Maszewa.

Natomiast Łukasz Rudziński tak recenzował w 2008 r.  „Wydech”: Piątka nastoletnich wykonawców w mieszanej konwencji gry, zabawy, przy wykorzystaniu czata, czy rozmowy poprzez komunikator gadu-gadu próbuje nawiązać kontakt z otaczającym światem i z wielkim nieobecnym – ojcem. […] Ponownie Teatr Krzyk wywołuje silne emocje. Zaskakuje płynne połączenie komizmu i powagi oraz bardzo trudne zadania aktorskie, jakie reżyser dał debiutantom (widzowie usytuowani są dookoła sceny – grający przez cały czas są obecni i wszystkie kwestie wypowiadają bezpośrednio do widzów).

Ważnym doświadczeniem był spektakl plenerowy „Nord Stream” z kilkunastoosobową obsadą i muzyką graną na żywo, ktrz powstał częściowo jako reakcja na rosyjską agresję wobec Gruzji i uległą politykę Unii Europejskiej wobec Kremla. 

LPodczas prac nad „eksPLoracją” ukonstytuował się podstawowy zespół: Anna Giniewska, Marcin Pławski, Mateusz Zadala i Marek Kościółek, jednocześnie do kolejnych projektów zapraszani byli przyjaciele. Ponieważ osoby tworzące zespół nabrały doświadczenia życiowego i scenicznego, teatr zaczął też podejmować inne tematy, między innymi wątki autotematyczne („Osad”, „Dobry wieczór, winni czarodzieje”). 

Spektakle stały się też wypowiedzią dojrzałych, samodzielnych artystów i nie były już reżyserowane tylko przez Marka: współreżyserką „To Face” oraz „Hej, Ty” była Ania Giniewska. Z kolei Aleksandra Czubińska i Nikola Palej, które grają w spektaklu „Hej, Ty”, objęły opiekę nad nową grupą warsztatową i wyreżyserowały przedstawienie „Jestem”. W roku 2023 powstał pierwszy w historii Krzyku monodram „Exit”, w którym gra Dima Cherkaskyi.